Årsmelding Moss Sopp- og nyttevekstforening 2021

Årsmøtet for 2021 ble avholdt 16. februar 2022 på Frivillighetens hus i Byfogd Sandbergs gate 5. 8 medlemmer deltok.

Styret har i 2021 bestått av:
Leder: Ann-Bjørg Moan
Sekretær: Ann-Christin Larsen
Kasserer: Irene Simonsen
Styremedlem: Eva Madsen
Styremedlem: Tia M. M. Hegstad
Styremedlem: Per-Christian Rasmussen
Styremedlem: Ann-Cicilie Svendsen
Varamedlem: Kristin Bauge Andresen
Varamedlem: Mette Kim Groth
Revisor: Anne Kathrine Solhaug
Valgkomité: Bjørge M. Huth

Også i 2021 har vi hatt ett innholdsrikt program, men nok en gang ble dette noe forkortet på grunn av Covid-19, som forhindret oss i å gjennomføre aktivitetene slik vi hadde tenkt. Med smittevernregler både i forhold til antall på tur/kurs, avstandsregler og håndvask/spritvask, ble dessverre noen arrangementer avlyst, og noen ble omorganisert og/eller forkortet slik at vi holdt oss innenfor regler fastsatt av FHI.

Soppsesongen ble ikke så bra som vi hadde ønsket. Det var varmt og svært tørt på Østlandet, noe som gjorde at det lille som kom, fort tørket bort. Sesongen kom likevel i gang etter hvert, dog mye senere enn vi er vant til. Resultatet var blant annet at det kunne plukkes fin, ny steinsopp langt ut i oktober, og da var det også en god del traktkantarell å finne.

I tillegg til dette, fikk vi administrative utfordringer, da valgte leder trakk seg i august 2021, og Irene Simonsen måtte tre inn som midlertidig leder. Det har også vært utfordringer for styret grunnet annen sykdom, og til dels også Covid-19 utfordringer. Det har derfor blitt mye på de få som var aktive i styret i 2021.

Onsdag 28.april – NYTTEVEKSTTUR – AVLYST
Søndag 2.mai – NYTTEVEKSTTUR – AVLYST
Søndag 9.mai – NYTTEVEKSTTUR – AVLYST

Så ble det endelig lettelser i koronarestriksjonene og turene kunne gjennomføres etter planen! 😊

Tirsdag 11. mai – NYTTEVEKSTTUR på Jeløy.
Vi sjekket ut strutsevingene på Ramberg. Det var 4 deltakere med på turen.
Turlederne, Eva Madsen og Irene Simonsen serverte smaksprøver på strutseving og andre grønne godsaker.

Søndag 16. mai – NYTTEVEKSTTUR i Rygge.
Vi tok turen til Kurefjorden i Rygge. Det var 6 deltakere med på turen. Turledere var Eva Madsen og Irene Simonsen.
Vi fant karvekål, strandmelde og en del annet. Det ble servert smaksprøver av blant annet karvekålsuppe,
grobladchips, svarthyllsaft og vårruller med strandmelde.

Lørdag 29. mai – NYTTEVEKSTER på Jeløy.
Vi tok turen til Alby på Jeløy denne gangen. Det var 5 deltakere. Turledere var Eva Madsen og Irene Simonsen. Vårfagerhatten var i farta og vi fant masse! Vi fant også mengder med skvallerkål, russekål og masse annet grønt som ble studert nøye. Vi avsluttet med lunsj i det grønne der det ble servert blant annet strandmeldesuppe, pannekaker med løvetann- og granskuddsirup og en vill og vakker salat.

Lørdag 5. juni – DEN STORE ARTSJAKTEN – i Kajalunden i Rygge.
Vi jaktet på arter i Kajalunden naturreservat. Vi var 5 deltakere på denne turen. Med oss på turen var også biolog Even Woldstad Hanssen. Det ble lagt inn mange registreringer av både sopp, planter og dyr i Artsobservasjoner etter turen.

Søndag 6. juni NYTTEVEKSTTUR – på Jeløy.
Turen gikk til Refsnesstranda på Jeløy. Det var 7 deltaker på turen. Turledere var Eva Madsen og Irene Simonsen.
Langs stranda var det mye spiselig å finne. Vi fant blant annet; strandarve, strandkål, strandkarse,
strandstjerne, strandmelde og tangmelde. Litt lenger fra strandkanten fant vi også russekål, småsyre, engsyre, gjerdevikke, klengemaure, skvallerkål, rødkløver, stornesle, døvnesle og vassarve, for å nevne noe.
Etter turen ble det servert svarthyllsaft, strandmeldesuppe, knekkebrød med nesle og strandmelde, vårruller med strandmelde, neslemuffins pyntet med forglemmegei og syredessert med granskuddsirup.

Lørdag 28. august og søndag – VILT VAKKER – KURS I HUDPLEIE MED VILLE VEKSTER – AVLYST.

Lørdag 28. august og søndag 29. August – MINISOPPKURS OG SOPPKONTROLL i Askim.
Det var 12 deltakere på lørdag og 9 deltakere på søndag. Kursholder var Kari Gravem som gikk gjennom boken 10 sikre sopper og viste eksempler.

Søndag 29. august – MILJØFESTIVAL i Kanalparken på Jeløy.
Vi hadde stor stand med sopputstilling, salg av bøker, utdeling av brosjyrer og forstørrelsesglass til barna.
Det var flott vær og det var nok over hundre innom vår stand. Vi pratet om sopp og foreningen vår og serverte smaksprøver.
Ansvarlige for standen var Eva Madsen, Ann-Christin Larsen og Irene Simonsen.
Soppkontrollen denne dagen var også på standen i Kanalparken. På grunn av tørke i distriktet var det lite
sopp å finne og ingen kurver ble kontrollert. Vi fikk imidlertid profilert foreningen vår på en fin måte.

Lørdag 4. september – SOPPTUR på Årvolltangen i Moss.
Vi fant en del sopp, men det var veldig tørt. Det var 5 deltakere på turen. Turledere var Ann-Christin Larsen og Irene Simonsen.
Det var soppkontroll på rasteplassen på Storebaug etter turen. Ingen kurver ble kontrollert denne gangen heller.

Søndag 5. september – MARKERING AV SOPPENS DAG i Mossemarka.
SOPPENS DAG ble markert med sopputstilling og soppkontroll på Noreødegården i Mossemarka.
Ansvarlige var Eva Madsen og Irene Simonsen. Vi laget utstilling av soppen vi fant dagen før, og det kom noen turgåere innom for en titt og en prat. Det var derimot ingen som kom for å kontrollere soppfangsten sin.

Onsdag 8. september – SOPPTUR i Mossemarka i samarbeid med DNT Vansjø.
Det var 15 deltakere med på turen, men det var tørt, tørrere, tørrest i skogen og dermed svært lite sopp å finne. DNT stilte med turleder og Irene Simonsen var soppsakkyndig på turen.

Søndag 12. september – GRUNNLEGGENDE SOPPKURS PÅ TUR i Vardåsen i Larkollen.
Dette var en familietur for nybegynnere. Det var 7 deltakere. Kurs/turledere var Ann-Christin Larsen og Eva Madsen. Vi hadde en hyggelig tur i pent, men tørt, vær. Vi hadde samlet mye sopp dagen før, og hadde en gjennomgang av de forskjellige sopptypene. Deltakerne fant litt og fikk forsøkt seg med ny kunnskap.

Lørdag 18. september – MINISOPPKURS MED SOPPKONTROLL i Askim – AVLYST
Søndag 19. september – MINISOPPKURS MED SOPPKONTROLL i Askim – AVLYST

Søndag 26. september – SOPPTUR i Våler.
Det var 6 deltakere med på turen. Turledere var Ann-Christin Larsen og Eva Madsen. Det var fint vær og deltakerne var ivrige. Det var en god del sopp å finne, både litt kantarell og annet, samt en god del blek piggsopp.

Søndag 3. oktober – SOPPTUR i Mossemarka i samarbeid med DNT Vansjø.
Det var 6 deltakere på denne turen. DNT stilte med turleder og Irene Simonsen var med som soppsakkyndig. I motsetning til forrige tur med DNT, regnet det nå på tvers. Denne gangen fant vi faktisk en del smørsopp, seig kusopp, falsk kantarell og sleipsopp.

Lørdag 9. oktober – SOPPTUR til Kornsjø – AVLYST.

Søndag 31.oktober – MATKURS på Jeløy, Vi lager mat med tørket sopp – UTSATT til våren 2022.

Lørdag 6.november – ÅRSFEST på Frivillighetens hus på Skarmyra.
Det var 14 påmeldte. Arrangementskomiteen bestod av Eva Madsen, Ann-Christin Larsen og Irene Simonsen. Alle deltakerne hadde med seg en egen rett, med utgangspunkt i sopp og nyttevekster, som ble satt på felles bord så alle fikk smake. Vi ble nok en gang imponert over mangfoldet og de gode smakene! Even Woldstad Hanssen og Reidun Braathen hadde et innslag med fremvisning av spesielle funn i vårt distrikt gjennom året. Vi hadde også utlodding med mange flotte premier.

SOPPKONTROLLER
Det har det blitt avholdt 15 annonserte soppkontroller.
39 kurver ble kontrollert.
1 kurv inneholdt giftsopper
Ingen av kurvene med giftig sopp inneholdt hvit fluesopp, grønn fluesopp eller spiss giftslørsopp.

ANDRE AKTIVITETER
Alle mandager i september har vi hatt sopptreff/åpent hus på frivillighetens hus på Skarmyra. Flere fra foreningen, og alltid en soppsakkyndig, har vært klare til å hjelpe folk som kom innom med sopprelaterte spørsmål.

Eva Madsen deltok på sommerskole for barn og unge fra Røde Kors, hvor hun lærte dem en del om bruk av nyttevekster. Barna deltok med liv og lyst, var ikke redde for å smake og var fasinert av at så mange av vekstene rundt oss er spiselige.

9. september holdt Eva Madsen og Irene Simonsen foredrag om sopp for Ytre Hobøl bygdekvinnelag. 14 ivrige damer fikk høre om sopp, og om foreningen vår, og ble servert mye god «soppmat» som falt i smak hos de fleste.

Reidun Braathen og Even Woldstad Hanssen deltok på soppfagkurs for kartleggingsansvarlige
16. -19. September i Mo i Rana.

I 2021 ble det avholdt 5 styremøter.

ANNET
Antall medlemmer pr 31.12.2021 var: Totalt 127, Hovedmedlemmer 113, Husstandsmedlemmer 14.

Vi fikk tildelt kr. 30 000,- fra Studieforbundet natur & miljø Østfold, øremerket innkjøp av mikroskop. Mikroskop vil bli kjøpt inn i 2022.

Vi har kr. 22 100,- igjen av tildelingen fra Sparebankstiftelsen DNB. Ny sluttdato er satt til 31. desember 2022.

Moss 1. februar 2022